tisdag 22 mars 2011

Det är avgjort nu!

Det är avgjort, men det här blir inte något hockyblogginlägg, som Du misstänkte. Erkänn det! Nej det är avgjort nu att ljuset vunnit igen. I går var det vårdagjämning och det betyder att i dag är dagen längre än natten på våra breddgrader. Och trots att det fortfarande är snö i den trädgård, som några veckor till är min, så stormar ljus och en tilltgande värme fram!! Det som åtminstone jag knappt vågade tro i oktober och november håller på att ske!

Jag var på resa i går och utanför tågföntret kunde jag faktiskt se hur träden börjar skifta i den där skirt gröna färg, som signalerar att kampen är avgjord. Och som gör att jag egentligen inte skulle vilja bo nån annanstans. Åtminstone inte den här årstiden. Men fråga mig vid nästa dagjämning. Den infaller den 23 september kl 09.04. Usch och fy! Men det glömmer vi just nu och gläds åt att vi ju får hjälp med ljuset av sommartiden också.Det innebär ju att vi ställer fram klockan till sommartid nu på söndag, den 27 mars. Detta gör att vi från och med 27 mars får se solen en timme längre och sen blir det bara ljusare för varje dag fram till midsommarafton ungefär. Vart timmen mellan 02-03 tar vägen när vi ställer fram klockorna är en intressant fråga, åtminstone rent filosofiskt, men kampen är då definitivt avgjord!

Om några veckor är det påsk, visserligen så sent som det är möjligt, faktiskt, men ändå..... Regeln säger att påskdagen infaller den första söndagen efter den första fullmåne som infaller på eller efter vårdagjämningen, och månvarvet är sånt i år.... Påsken signalerar ju också att det är avgjort. "Här var mellan ljuset och mörkret en stid. Dock segrade ljuset till evig tid" sjunger vi i kyrkan på på påskdagen. Ljuset besegrar mökret när Jesus besegrar döden i sin uppståndelse. Även om det kan vara svårt att ta till sig när det är som det är i Japan och Libyen och på närmare håll också, så är kampen avgjord. Påsken kommer med ljusets seger över mörkret.

Men ok då; du väntade dej att jag skulle blogga om att hockeykampen är avgjord så en rad om det då. Färjestad vinner finalserien mot Skellefteå och Södertälje och MoDo blir kvar i elitserien. Med den viss tveksamhet för MoDo dock.Men med ljuset kommer ju också hoppet..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar