måndag 22 februari 2010

Anpassa dej, lille vän!

SL:s vd Göran Gunnarsson gick ut med ett pressmeddelande på söndagen där han uppmanar kollektivresenärer i Stor-Stockholm att, om möjligt, arbeta hemifrån. Gunnarsson skriver:
”Vi vet redan nu att det kommer att bli störningar trots att alla tillgängliga resurser gör allt för att minimera problemen. Därför vill jag uppmana alla som har möjlighet att undvika rusningstrafiken och kan du arbeta hemifrån så gör det!”
SL tillägger också att för pendeltågen fortsätter problemen under hela den kommande veckan.
Innebörden i SL:s besked är med andra ord: Utnyttja inte vår service! Anpassa dej!

Och Banverket har bett SJ att kraftigt reducera antalet avgångar på de flesta linjer. När det skall behöva ta upp till tolv timmar att ta sig sträckan Göteborg- Stockholm, så är det nog lika bra att inte bara reducera utan helt enkelt ställa in.

Så utnyttja inte deras service heller.! Anpassa dej till situationen, lille vän!

Och infrastrukturminister Åsa Torstensson ska nu ta främst SJ och Banverket i örat. Trots att Banverket fått utökade ramar varje år för fortsatta satsningar på kraftförsörjning, signalsystem och allt det som blir känsligt i kyla har trafiken inte fungerat, konstaterar ministern.
Åsa Torstensson är även missnöjd med hur resenärerna behandlas av SJ.
– Informationsdelen är avgörande i en sådan här kaotisk situation och den är inte tillfredsställande. Människor får inte information när man sitter på spåren eller inte kommer in på det överbelastade nätet. Informationen är a och o precis som i alla andra katastrofsituationer och här måste det bli bättre, slår hon fast.

Ansvariga för kollektivtrafiken tar bladet från munnen. Det är bra. Det blir faktiskt vinter varje år i ett land, som ligger så nära Nordpolen att man har polcirkeln inom sina gränser. Jag drar mig också till minnes att när Hongkongkinerserna tog över ansvaret för driften av tunnelbanan sa chefen att det enda dom oroade sig för, var den svenska vintern. Vi har ingen vinter i Hongkong, konstaterade han. Nej, men vi har! Men kineserna kan vara lugna; vi anpassar oss.

Som pensionär kan jag ju styra mitt resande mer än den yrkesarbetande kan, men när ingenting fungerar spelar det ingen roll. I mitt fall går pendeltågen praktiskt taget aldrig när dom ska. Jag håller inte med infrastrukturminister Torstensson på särskilt många punkter, men här har hon rätt. Vad är det som inte fungerar och varför får man aldrig veta något? En tidigare minister( visserligen med en annan politisk färg) konstaterade apropå att man inte kunde spränga sig genom Hallandsåsen att man kan ta sig till månen, men inte spränga en tunnel. Man kan fortfarande ta sig till månen men inte se till att växlar inte fryser fast. Och varför får vi resenärer aldrig veta något. När jag står en timme och fryser på Handenterminalen eller i snögloppet på Skärmarbrinks t-banestation ( obs! två olika trafikslag) utan ta få veta någonting, känner jag mej som ett fån! Och det enda SJ meddelade resenärer på ett utfruset tåg i går, var att "den enda information vi har är att vi inte har någon information" Så fruktansvärt uselt!

Och det är nog tur att detta händer i det stillsamma Sverige. Här knyter vi näven i fickan åt en sån här situation, en stund och sen, när nästa tåg äntligen kommer, anpassar vi oss. Tänk om detta hade hänt t.ex i Frankrike, eller i Spanien, eller i något annat land där blodet är hetare och flyter snabbare än det gör hos oss..... Då hade vi stormat SL:s kontor och krävt SJ-chefens huvud på ett fat. Bokstavligen! Men en ögonblicksbild från Stockholms Central i går fångade i radion ett uttalande från en tjänsteman till en resenär, som försökte ta bladet från munnen och kräva sin rätt: Du får faktiskt ställa dej i kön, du som alla andra!!!! Det är du, resenär, som gör fel. Ställ dig i kön! Anpassa dej!