fredag 8 januari 2010

Dags för vårterminen

Som lärare upplevde jag ofta att det man inte hann med i skolan fram till jul, det hann man aldrig med. Vårterminen är full av allehanda avbrott; sportlov, påsklov, ofta också lov runt både Kristi Him, och Pingst. Dessutom idrottsdagar och studiedagar för personalen

Och nu börjar en ny vårtermin. Skolinspektionen, som började sin verksamhet 2008 med uppgift att att granska Sveriges skolorn har nu genomfört sin första rikstäckande granskning, och funnit att skolorna har dålig koll på vad eleverna lär sig. Inspektionen säger i sin rapport, att elevernas kunskapsutveckling inte följs upp, och att de elever, som behöver särskilt stöd sällan får det. Kunskaperna ute i skolorna om elevernas utveckling och lärande har varit svag, ibland obefintlig, säger Skolinspektionen i sin rapport. Och sämst är det i de yngre årskurserna. Många lärare där tycker att det är fel att utsätta barn i de lägre årskurserna för kontroller och mätningar. Stödinsatser, som görs utvärderas också sällan, och skolorna vet ofta inte om insatserna hjälper.

Vi har fyra barnbarn, två i Danmark och två i Sverige. Det ger möjligheter till jämförelser på olika områden. Klart är då, att i den danska skolan blir det allvar av mycket tidigare än i den svenska. Redan i ettan, där Nicklas nu börjar sin andra termin, handlar det om enkla, men dock, läxor, som skall göras och redovisas i skolan. Skolan skall fostra, har det länge hetat i den svenska skolan, och den sociala träningen har fått stor plats. Det är gott och väl. Skollagens portalparagraf säger, att skolan har en viktig uppgift när det gäller att förmedla, och hos eleverna förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på. Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla. Kanske är "förmedla" ett nyckelord i det sammanhanget. Förmedlar gör skolan genom att lära ut och också kontrollera vad eleverna lär sig. Betyg och prov är inte på något sätt negativt, utan ett sätt både för barnen och för föräldrarna att se och kontrollera utvecklingen.

Just kontakterna mellan hem och skola är kanske både det viktigaste och samtidigt den svåraste kontrollfunktionen i skolan. Lärare som vill sköta undervisningen med sin profession och utan inblandning, och föräldrar som inte hinner, inte vill och inte orkar hänga med i skolan. Och just de föräldrar som bäst skulle behöva kontakten med skolan, är också de som är svårast att nå. Föräldrar som själva misslyckades med multiplikationstabellen och de tio buden och som därför, för första gången i livet kanske, förstod att "jag duger inte". Många av dessa föräldrar går heller inte frivilligt tillbaka till skolan. Aldrig mer!!

Det är möjligen en gammelmansåsikt, men jag hävdar, att det måste bli mer ordning i klassrummet i den svenska skolan. För sen ankomst måste åtgärdas, mobiltelefoner kan förbjudas liksom dataspel och annat som stör ordningen på arbetsplatsen. Ty skolan är en arbetsplats. Sveriges största dessutom, och på alla arbetsplatser finns det regler att följa och rätta sig efter. Till detta säger lärarna ofta att "det är inte vår uppgift att vara varken poliser eller socialabetare" Nej helt sant, men de har uppgiften att vara arbetsledare på denna landets största arbetsplats.

Från och med nästa år kommer Skolinspektionen att koncentrera sin kontroll till s.k.problemskolor. Alla skolor kommer visserligen att besökas,men vissa bara under kanske en halv dag, medan andra under flera dagar, och med kontinerlig uppföljning. Det är bra, ty vägen är fortfarande lång innan vi har världens bästa skola