Vilka ingår då i dessa 0,66 procent? Bloggportalen har en lista över de mest lästa bloggarna i Sverige. Åtta av tio av dessa bloggar skrivs av tjejer i tonåren, som skriver om mode. Det är inte bloggar som bryter ner någon medial hierarki eller sätter någon agenda för något annat än möjligen den yngre delen av modevärlden.
Och vad handlar bloggandet om? Behovet av att bli sedd i mediabruset är uppenbarligen enormt, eftersom en majoritet av bloggarna handlar om ytterst personliga saker:
Då steg jag upp. Det här åt jag till frukost. I dag ska jag gå till frissan osv.Men, och det är det intressanta, när politiker och andra makthavare gör sina blogginlägg, är dom ofta frispråkiga och bloggar om andra saker än dom kan skriva om i tidningsartiklar eller uttala sig om i andra andra media. Karl Bildts eller Mona Sahlins bloggar är ofta intressantare än när de förutsägbart uttalar sig i riksdagen. Utan alla jämförelser i övrigt kan jag själv ta upp andra saker i min blogg än jag kunde göra både som informationschef och chefredaktör i Frälsningsarmén.
Men bloggandet utgör ingen maktfaktor i Sverige på det sätt det gör i länder där det står sämre till med yttrandefriheten. För att bloggarna ska kunna sägas utgöra en maktfaktor krävs att det är många människor som tar del av dem. Och så är inte alls fallet. Enligt en undersökning från Göteborgs universitet är det bara fem procent av svenskarna som dagligen läser bloggar. En av tjugo alltså. Det är alltså en mycket liten del av svenska folket, som antingen läser bloggar eller skriver dem.
Så vi bloggare håller nog huvudsakligen på för att det roar oss. Åtminstone gäller det mig. Det är helt enkelt ganska kul att blogga. Som i dag om att blogga t.ex om att blogga.