fredag 2 april 2010

" O tänk, det var även för mig"

Den gerillaledare från Galliléen, som med utgångspunkt från trakterna runt Kafarnaum, och som i media går under namnet 33-åringen, greps i natt i en av stadens parker. Troligen hade han lockats in i ett bakhåll av en av sina egna, och han greps, omgiven av sina nämaste medarbetare. Gripandet var dramatiskt och i det handgermäng, som uppstod, sägs en av guvernörens soldater ha förlorat ett öra! Hittills obekräftade uppgifter säger också att 33-åringen genom ett enkelt handgrepp fäst örat på plats igen.Detta är i så fall ett uppenbart brott mot kvacksalverilagstftninegn. I det tumult, som uppstod, flydde 33-åringens medhjälpare och kunde inte gripas.

Efter gripandet fördes 33-åringen, som redan på plats i parken bekräftade att han är den eftersökte, häktades redan under natten efter ett kort förhör. Han presenterade sig även som Jesus från Nasaret, med tillnamnet Människosonen. Då detta är en religiös benämning, deltog även representanter för det högre prästerskapet i häktningsförhandlingarna.

Då den omstörtande verksamhet, som 33-åringen stått i ledningen för under de senaste tre åren, ses som hot mot rikets säkerhet, överfördes han tidigt i morse till ockupationsmaktens guvernör. På vägen från biskopspalatset och till regeringskansliet hördes i fjärran en oförklarlig sång, som av en jättestor kör: ”O, tänk det var även för mig….” De prästerliga representanter, som förde 33-åringen till guvernören gick dock inte in i palatset, utan togs emot utanför av en vaktstyrka. Detta för att prästerna inte skulle orena sig inför den kommande påskhelgen.

På en fråga från guvernör Pilatus om 33-åringen verkligen betraktar sig som kung, ett påstånde som kan leda till döden, gav den anklagade svaret: Mitt rike är inte av den här världen” I förhöret lär 33-åringen även ha ställt den flosofiska frågan: Vad är sanning? En viktig fråga inte minst för media…..

Trots att guvernören under förhöret blivit övertygad om att 33-åringen utsatts för en komplott av det högre prästerskapet i landet, och i själva verket var oskyldig till deras anklagelser, dömdes han ändå till döden genom korsfästelse. Detta sedan guvernörens förhandlingar med representanter för prästerna blivit resultatlösa.

På vägen till avrättningsplatsen, dit 33-åringen fördes tillsammans med två andra dödsdömda, och dit han, till skillnad från de övriga, själv bar sitt kors, hördes på nytt den mystiska och oförklarliga sången i fjärran: "O. tänk, det var även för mig……".

Guvernör Pilatus lät som en maktdemonstration fasta ett anslag på 33-åringen kors.”Jesus från Nasaret, judarnas konung”.Texten var författad på flera språk. Detta trots protester främst från prästerna.

33-åringens dödskamp blev kort, och tidigt på eftermiddagen avled han. Och kören i fjärran sjöng nu ännu mycket tydligare: ”O tänk, det var även för mig. För syndare gick han i döden, och tänk, det var även för mig”

Är detta nu slutet? En genomgång av några av de uttalanden , som 33-åringen gjort under sina vandringar i landet tolkas av vissa uttydare, som att han skall uppstå från graven efter tre dagar och därigenom skapa möjligheter till evigt liv för sina efterföljare. Är det i själva verket det som den mystiska sången syftar på; ”O tänk det var även för mig…..”