Så har den då äntligen presenterats. Regeringens förslag till ny skollag. Och, som så mycket av det som skolminister Björklund presenterar, så andas även delar av det här förslaget den gamle infanterimajoren. Svart eller vitt! Rätt eller fel! Peka med hela handen! Björklund påpekar t.ex. helt korrekt, att ingen av oss vill opereras av outbildade kirurger. Och alltså ska inte heller våra barn och ungdomar undervisas av outbildade lärare. Hjärnkirurg som hjärnkirurg. Givakt! Manöver!
Den som bloggar får ju bl.a ta sig friheten att tycka fritt, men i det här fallet grundar sig mitt tyckande på viss erfarenhet. Jag har drygt 30 år i undervisningsbranschen bakom mig, både som lärare och som skolledare. Och för mig framstår det då som glasklart, att en bra lärare ibland har helt andra egenskaper än såna som en formell lärarbehörighet kan ge. Observera att jag säger inte, att målet skall vara att befolka skolan med outbildat folk, men om den formella behörigheten skall vara avgörande så måste lärarutbildningen i grunden förändras.Lärare med formell behörighet har ofta levt hela sitt liv i skolan, först som elev, sen som som student på lärarhögskolan, och slutligen som lärare.Ibland skapar det alldeles utmärkta lärare, men lika ofta skapar den bakgrunden människor som försöker beskriva en verklighet, som dom med åren har mindre och mindre direktkontakt med själva.Lärare med andra bakgrunder har ofta mer kontakt med andra delar av den s.k.verkligheten och försöker ofta förmedla sina erfarenheter av vård, murarjobb,ledarskap i industrin eller många år som globetrotter till eleverna. Såna lärare lyssnar eleverna ofta på med nyfikenhet och intresse.
Skolan missar alltför ofta möjligheten att hålla elevernas nyfikenhet på livet vid liv. Sjuåringen springer hem till mamma och berättar med lysande ögon: Mamma, vet du vad fröken sa i dag?..... Men redan tioåringen har förlorat mycket av den nyfikenheten och aptiten, och tonåringen tycker bara att skolan är SÅÅ TRÅKIG!! En av mina utbildade lärare hade aldrig kommit på tanken att låta eleverna själva undersöka hur en motorcykelmotor fungerar. Inte förrän en outbildad kollega, tidigare cykelreparatör, i lärarrummet kom med det djärva förslaget att låta eleverna plocka sönder en motor i stället för att titta på en pedagogisk film om motorcyklar. Exemplen skulle kunna mångfaldigas för att visa att skillnaden mellan en bra och en dålig lärare inte alltid går mellan formell behörighet eller ej. Det handlar om andra saker som kärlek till eleverna, egen nyfikenhet på livet, förmåga att entusiasmera, kreativ ådra, mm mm. Liksom naturligtvis goda kunskaper i ämnet. En kirurg måste veta var han ska sätta kniven.
Nej, Björklund! Börja med att fundera på vad de s.k. obehöriga lärarna saknar behörighet att göra! Lägg sen mer krut på att reformera lärarutbildningarna i grunden innan du kräver stopp för obehöriga lärare. Lyssna inte heller alltför mycket till lärarfacken i den här frågan. Dom talar ju i egen sak,och ofta med ganska hög röst ute på skolorna dessutom......
Sen finns det förvisso andra delar i förslaget till ny skollag som är bra, och till det återkommer jag kanske....